„Bajkoterapia, czyli o tym, jak bajki mogą pomagać” – podsumowanie grantu

 

20171130 121849 webOd października do grudnia bieżącego roku uczniowie szkoły podstawowej naszego Ośrodka wzięli udział w cyklicznych zajęciach terapeutycznych prowadzonych przez psychologa i pedagoga szkolnego. Celem zajęć było: obniżenie u uczniów poziomu lęku poprzez identyfikację z bohaterem bajki, umiejętność zwerbalizowania emocji a tym samym ich rozumienie i kontrola, odreagowanie napięć, nabycie umiejętności wyciszenia się i relaksacji, kształtowanie postaw odpowiedzialności za siebie i innych, wzbogacenie wiedzy o otaczającym świecie, integracja z grupą rówieśniczą, umiejętność współpracy wp1010033 web grupie, wzrost kompetencji społecznych oraz podniesienie samooceny. Działania terapeutyczne miały także charakter profilaktyczny, w zakresie zapobiegania niepożądanym zachowaniom. Podczas spotkań uczniowie zintegrowali się ze sobą, nabyli zdolność współpracy w grupie oraz wzmocnili umiejętności komunikacyjne. Stały schemat warsztatów ułatwił im przyswojenie i zapamiętanie prezentowanych treści oraz korzystnie wpłynął na ich kondycję psychofizyczną. Wzbogaceniem zajęć były ćwiczenia relaksacyjne na początku i na końcu spotkania. Rozwijano wyobraźnię i kreatywność uczniów poprzez formę artystyczną (wytwory plastyczne). Podsumowaniem warsztatów był spektakl profilaktyczny pt. „Tu rządzi kot”. Przekaz wizualny ułatwił uczniom usystematyzowanie nabytej wiedzy i był doskonałym zakończeniem działań terapeutycznych. Treści przedstawienia były zgodne z założeniami Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego. Poruszały obszary: bezpieczeństwa, zdrowia, kultury i relacji. Nabycie powyższych kompetencji przez uczniów przyczyni się do ich lepszego funkcjonowania w środowisku społecznym oraz będzie miało odzwierciedlenie w codziennych sytuacjach życiowych.