NAUCZYCIELE SOSW W SKAWINIE WOBEC POTRZEB UCZNIA –

PODNOSZĄ KWALIFIKACJE ZAWODOWE

 

Życie w autyzmie jest kiepskim przygotowaniem do życia w świecie bez autyzmu

Axel Brauns

 

studia18-osobowa grupa nauczycieli Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Skawinie wraz z 5 nauczycielami Przedszkola Samorządowego nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Skawinie rozpoczyna 27 kwietnia br. realizację studiów podyplomowych: Pedagogika Specjalna – edukacja, terapia i wspomaganie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studia mają charakter kwalifikacyjny - w zależności od posiadanych bazowych kwalifikacji, osoby kończące studia podyplomowe mogą realizować proces edukacyjny, wychowawczy, terapeutyczny i rewalidacyjny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w każdym typie placówki edukacyjnej i opiekuńczo-rewalidacyjnej. Instytucją szkolącą, która przeprowadzi trzysemestralne studia podyplomowe na terenie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Skawinie, jest Krakowski Instytut Rozwoju Edukacji. Miejsce realizacji kształcenia ustawicznego to pierwszy atut tej inicjatywy, której u podstaw leży podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli pracujących z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Drugim jest aspekt finansowy – żaden z nauczycieli nie poniesie kosztów związanych z realizacją studiów podyplomowych. Koszt jednostkowy (4200 zł) w 80% finansowany jest ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego – uzyskanych przez dyrektorów obu placówek na podstawie umowy z Urzędem Pracy Powiatu Krakowskiego, a w 20% ze środków pochodzących z funduszu doskonalenia zawodowego.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż pomysł organizacji studiów podyplomowych z zakresu edukacji, terapii i wspomagania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu pojawił się w związku z dostrzeżeniem aktualnych tendencji kształcenia specjalnego. Coraz większy odsetek uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Skawinie stanowią bowiem dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Implikuje to konieczność zdobywania i poszerzania wiedzy przez pedagogów pracujących w Ośrodku na temat organizacji procesu edukacyjnego, wychowawczego i terapeutycznego uwzględniającego specyficzne potrzeby tychże osób. Ukierunkowane, specjalistyczne przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami z autyzmem niewątpliwie podniesie jakość kształcenia i stosowanych terapii w Ośrodku, który jest jedyną placówką kształcącą dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w Powiecie Krakowskim. Praktyczny charakter studiów prowadzony w dużej mierze w formie warsztatowej sprawi, iż zakres merytoryczny skoncentrowany będzie na zagadnieniach przydatnych w codziennym życiu zawodowym i wyposaży nauczycieli w narzędzia, które podniosą efektywność działania w procesie edukacji i rewalidacji osób ze spektrum autyzmu. Kwalifikacyjny charakter studiów pozwoli z kolei otworzyć w Ośrodku oddział dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na autyzm lub zespół Aspergera (w normie intelektualnej), o co wnioskowali rodzice zrzeszeni w stowarzyszeniu „Równa Szansa” działającym na rzecz dzieci z zaburzeniami rozwoju.