PAŹDZIERNIK MIESIĄCEM AAC

 

Czy pamiętacie, że październik to miesiąc AAC Z tej okazji chcemy Wam przedstawić drogę naszych uczniów do komunikacji.

BARTEK

Nasz bohater zaczynał od pojedynczych symboli graficznych i gestów a teraz, dzięki pracy terapeutycznej, posługuje się rozbudowanym komunikatorem elektronicznym. Taka forma komunikacja pozwala mu tylko i na AŻ samodzielność.

 

DAWID

Kolejnym naszym bohaterem jest Dawid. Chłopiec, dzięki pracy naszych terapeutów, szybko został wyposażony w osobistą pomoc komunikacyjną - książkę. Dzięki niej odkrywał każdego dnia moc komunikacji z najbliższym otoczeniem. W chwili obecnej dysponuje narzędziem wysokiej technologii i z nieskrywanym uśmiechem. Z nieskrywaną dumą zdradzimy Wam: radzi sobie coraz lepiej. Dawid wykorzystuje komunikator także w celu usprawnienia mowy własnej. Powtarza wybrzmiałe komunikaty i doskonali umiejętność mówienia.

 

EMILKA

Bohaterką AAC-owych zmagań jest także Emilka. Jej droga do komunikacji pozawerbalnej była nieco dłuższa i wymagała od dziewczynki zaangażowania oraz wsparcia terapeutów, jednak Emilia odnalazła swój własny sposób na rozmowę z innymi 😻❤️. Korzystając z dostępnych komunikatorów, potrafi przekazać proste informacje o swoich potrzebach czy samopoczuciu. Trzymamy kciuki za dalsze sukcesy.

 

Warsztaty czytelnicze

Nasi AACowi bohaterowie i ich rówieśnicy odbyli owocne spotkanie przy książce, wielu książkach. W ramach obchodów: Październik miesiącem AAC zorganizowaliśmy dla naszych podopiecznych warsztaty czytelnicze. Czytanie uczestniczące (nazywane także interaktywnym czytaniem) jest nam dobrze znane. To wspólne czytanie przez dorosłego i dziecko (użytkownika AAC). Dziecko nie tylko słucha i śledzi tekst ale przede wszystkim jest aktywne, w możliwy dla siebie sposób. Ta swoboda, możliwość uczestniczenia w czytaniu stymuluje myślenie, naukę języka, rozwija nowe słownictwo, ułatwia rozumienie i zapamiętywanie czytanego tekstu, no i oczywiście bawi. Starci i młodsi koledzy potrafiący czytać dzielnie przejęli rolę owego dorosłego. Pomagali i kierowali swoich kolegów i koleżanki. Czytając kolejne zdania robili pauzę, oczekiwali na reakcję partnera: dokończenie wyrazu, zdania; wskazanie/doczepienie odpowiedniego symbolu; wykonanie gestu; odtworzenie stosownego nagrania. Pełne zaangażowanie i uśmiechy na twarzach naszych uczniów mówią jednoznacznie: to był naprawdę dobry cza.

I czas na pyszne i kreatywne zajęcia z w naszej szkole!

Uczniowie z klasy 1 i 3 oraz z oddziału T01 wykorzystały komunikację alternatywną przy użyciu symboli PCS, aby przygotować przepyszne naleśniki. To nie tylko smaczna przekąska, ale także doskonała okazja do nauki i rozwijania umiejętności komunikacyjnych. 🗣️💬Dzięki symbolom PCS, uczniowie mogli wyrazić swoje preferencje dotyczące składników, mówiąc, co chcieliby dodać do naleśników. To nie tylko wspaniała zabawa, ale również ważny krok w rozwijaniu umiejętności wyrażania swoich potrzeb i pragnień. 🌟Jesteśmy dumni z naszych uczniów za ich zaangażowanie i gotowość do eksperymentowania. To świetny przykład na to, jak nauka może być przyjemna i pożyteczna jednocześnie.