Konkurs na najpiękniejszą palmę wielkanocną
Ze Świętami Wielkanocnymi wiąże się wiele obrzędów. W tradycji ludowej jak i dziś przygotowuje się palmy wielkanocne. Dawniej wykonywano je z zielonych gałązek, gdyż symbolizowało to życie, siły witalne, radość i coroczną odnowę roślin. Wierzono również, że palmy posiadały dobroczynne właściwości. Osiągały je dzięki gałązce wierzbowej, która przeważnie już o tej porze obsypana była pięknymi, srebrnymi baziami. W religii chrześcijańskiej gałązka wierzby symbolizowała zmartwychwstanie i nieśmiertelność duszy. Zdobiono ją również innymi zielonymi roślinami, np. używano cisinę (podobno posiadała właściwości lecznicze), gałązki borówek, bukszpan, barwinek. Dodawano sztuczne lub suszone kwiaty oraz wstążeczki. Z gotowymi, kolorowymi palmami szło się do kościoła w celu ich poświęcenia. Następnie po nabożeństwie zabierano je do domu i kropiono nimi chałupę, obejście i bydło w oborze. Uderzano się, lub chociaż dotykano palmami aby przekazywać sobie ich życiodajną moc. Gładzono nimi boki krów, a nad ich głowami wykonywano znak krzyża. Palmą uderzano również krowy, które po raz pierwszy wychodziły wiosną na pastwisko, aby dobrze się doiły i pasły oraz żeby czarownice nie odbierały im i nie psuły mleka. Dziś rzadko już samemu wykonuje się palmy w domu. Można je dostać w każdym sklepie. Dlatego, aby popularyzować tradycję wykonywania palm wielkanocnych nasi katecheci: Wicedyrektor Ośrodka Pan Grzegorz Kubicki i Pan Arkadiusz Drozdek zorganizowali Szkolny Konkurs na najpiękniejszą palmę wielkanocną. Uczniowie bardzo aktywnie przystąpili do działania, a wspólna praca przysporzyła im wiele radości.
21 marca w naszej szkole odbyło się rozstrzygnięcie Szkolnego Konkursu na najpiękniejszą palmę wielkanocną. Poziom konkursu był niezwykle wysoki. Uczniowie z pomocą swoich wychowawców wykonali palmy wielkanocne, rozwijając swoje zdolności manualne i kreatywność. Trudno było wyłonić zwycięzcę. Jury brało pod uwagę: nawiązanie do symboliki i tradycji chrześcijańskich, pomysłowość, bogactwo i różnorodność użytych materiałów oraz estetykę wykonania. Przyznano pierwsze 3 miejsca, ale wszyscy pozostali uczestnicy również zostali nagrodzeni.
Opowieści prowadzone na temat tradycyjnych atrybutów Wielkanocy przygotowały dzieci do bardziej świadomego przeżywania Świąt.