Wybieram wodę – wybieram zdrowie!

DSC 031028 października uczniowie klas IV – VI Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Skawinie, wzięli udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym zatytułowanym „Wybieram wodę”. Projekt ten jest wspólną inicjatywą Polskiego Towarzystwa Dietetyki oraz Instytutu Promocji Zdrowia i Dietoterapii. Jego celem jest promowanie szczególnej roli wody w prawidłowym nawodnieniu organizmu oraz utrzymaniu dobrej kondycji. Kampania społeczna „Wybieram wodę” skierowana jest m.in. do młodzieży szkolnej, która bardzo często zapomina o codziennym piciu wody i rezygnuje z niej na rzecz innych napojów, które nie posiadają tak ważnych właściwości. Działania projektowe skierowane są także na edukację związaną z ochroną zasobów wodnych, prawidłowym ich użytkowaniu oraz podejmowaniu działań dotyczących ograniczenia skażenia ujęć wodnych.DSC 0322Zajęcia warsztatowe zorganizowane w naszym Ośrodku zostały podzielone na kilka części, w czasie których uczniowie wspólnie z nauczycielami prowadzącymi poznawali właściwości wody i zmiany stanów skupienia, określali ilość zasobów wodnych na kuli ziemskiej, badali zawartość wody w różnych owocach i warzywach, dowiadywali się o roli wody w organizmie oraz przypominali zasady racjonalnego korzystania z tego cennego surowca. Warsztaty rozpoczęły się krótkim filmem edukacyjnym, w czasie którego uczniowie zapoznali się z formami występowania wody w przyrodzie. Następnie samodzielnie badali stany skupienia oraz doświadczalnie sprawdzali ich przemiany. Korzystając z globusa, dzieci określały powierzchnię, którą zajmuje woda na Ziemi oraz DSC 0324szacowały ilość słodkiej wody, nadającej się do picia. Uczniowie zapytani, czy na Ziemi istniałoby życie bez wody, jednoznacznie odpowiadali, że nie. To pytanie było dobra okazją, aby sprawdzić, czy rzeczywiście wszystkie organizmy potrzebują wody. W tym celu dzieci przeprowadziły prosty eksperyment, w którym to kubeczka z zabarwioną wodą włożyły liść kapusty a drugi do pustego kubka. Trafnie dokonały obserwacji, że liść bez wody uschnie, a dowodem na to, że rośliny również potrzebują wody, będzie zabarwiony liść kapusty.

DSC 0315Po części doświadczalnej, przyszedł czas na zajęcia teoretyczne, w czasie których, nasi Uczniowie dowiedzieli się, jaką rolę pełni woda w organizmie, ile procent masy ciała stanowi oraz który z narządów ma wody najwięcej. Niektóre wiadomości były dla dzieci sporym zaskoczeniem. Nasi uczniowie bardzo dobrze odpowiadali również na pytania, w jakich sytuacjach organizm potrzebuje wody więcej i co się dzieje w przypadku jej niedoboru. Korzystając z kalkulatora internetowego, uczniowie obliczali, ile wody w ciągu dnia należy wypić, aby organizm w pełni funkcjonował.
Ważnym elementem „wodnych” zajęć była edukacja ekologiczna. W czasie tej części warsztatów, uczniowie przypominali oraz utrwalali zasady ekologicznego korzystania z zasobów wodnych. Zasady, które były utrwalane, mają przede wszystkim przełożenie na najbliższe dzieciom otoczenie – w domu czy w szkole. Uczniowie wykazali się znajomością reguł, które pozwalają oszczędzać zasoby wodne oraz racjonalnie je użytkować. DSC 0329
Na koniec warsztatów prowadzący zaproponowali coś również dla tych dzieci, które zamiast wody wybierają słodzone napoje gazowane. Wspólnie z nauczycielami uczniowie przygotowywali domową wodę smakową, pełną owoców i witamin, bez dodatku cukru oraz konserwantów. Domowa woda smakowa jest zdrową alternatywą słodzonych napojów, dostępnych w sklepach. Wszystkim takie rozwiązanie bardzo smakowało, o czym świadczyło tempo opróżniania dzbanków z woda. Przy okazji uczniowie mogli przekonać się, że woda jest wszędzie – także w owocach i warzywach.

Podsumowaniem projektu jest pierwszy numer Szkolnych Wiadomości Przyrodniczych, w całości poświęconych wodzie (klik). Na końcu gazetki umieszczony został konkurs z nagrodami, sprawdzający i utrwalający wiadomości dzieci oraz zachęcający do samodzielnego odkrywania tajemnic przyrody. Powstała również gazetka ścienna, w której zostały zawarte wszystkie najważniejsze informacje dotyczące nieocenionego wpływu wody na organizm człowieka.
Zajęcia w ciekawy sposób prezentowały szereg informacji oraz zachęciły dzieci do zwiększonej dbałości o właściwy poziom nawodnienia.